Geen producten (0)

De Inca's

Vervaardiging van Peruaanse sieraden wordt teruggevonden in heel Peru en heeft een rijke geschiedenis die teruggaat tot de oude tijden. Oude Peruviaanse culturen vervaardigden sieraden in de vorm van religieuze symbolen. De edelstenen werden als magisch beschouwd, met mystieke kwaliteiten, omdat ze van de godin Moeder Aarde (Pachamama in de Inca taal Quechua) kwamen. Tegenwoordig voegen de Peruaanse ambachtslieden het heden en verleden in hun ontwerpen samen, het vieren van een erfenis van de pre-Inca tijden.
De Inca's hadden geen geschreven taal. In plaats daarvan behielden ze hun geschiedenis door middel van het vertellen van verhalen, door deze te knopen "Quipus" genaamd en doormiddel van kunst. De Inca's gaven hun geschiedenis en mythologie door door middel van textiel, geweven ambachten, aardewerk en sieraden, net als gezinnen dat met hun erfstukken 'van generatie-op generatie' doen.

Peruaanse sieraden zijn een van de mooiste ambachtelijke sieraden in de wereld, dankzij de creatieve capaciteiten van hooggeschoolde ambachtslieden.
Peru's sieradenvervaardiging gaat eeuwen terug: het vastleggen van verhalen, geschiedenis, mythen en legenden in unieke sieraadontwerpen. De technieken worden doorgegeven van ouder op kind, of leraar op leerling. Veel van de oude manieren worden gecombineerd met hedendaagse kunst om nog meer gedurfde en dynamische ontwerpen te maken.
De meeste biologische Peruaanse sieraden worden gemaakt door de Shipibo indianen. De Shipibo gemeenschap bestaat uit ongeveer 35.000 mensen in de dorpen gelegen langs de Ucayali Rivier van Pucallpa naar Iquitos.
De Shipibos spreken een inheemse taal van de Pano-familie, overigens genoemd Shipibo. Veel Shipibos spreken ook Spaans. Ze zijn hoofdzakelijk jagers, vissers en ambachtslieden. Zij behouden veel van hun oude tradities en overtuigingen, met inbegrip van de ayahuasca ceremonie.
De meeste Shipibo ambachtslieden zijn vrouwen die worden geïnspireerd om hun eigen, unieke onderscheidende patronen  te maken. Ieder Shipibo patroon is anders van de rest, en elk heeft speciale betekenissen.
Vaak is een enkel stuk gevormd door meerdere vrouwen die samenwerken. De ambachtsman kan deel uitmaken door het delegeren van het creatieproces van de ene vrouw naar de volgende vrouw. Eenmaal klaar, lijkt het alsof het sieraad werd gemaakt door een enkel individu.

Andere ambachtslieden wonen en werken in de verschillende Peruaanse steden, de grootste daarvan is Peru's hoofdstad Lima. Lima is een grote stad, de thuisbasis van ongeveer 9 miljoen mensen. City-based ambachtslieden gaan daar meestal aan de slag in de vorm van een familiebedrijf of omdat ze de wens hebben het ambacht te leren door bij een leraar in studie te gaan.
De meeste ambachtslieden werken op freelance basis, sommige verdienen een commissie op basis van het aantal stukken dat ze produceren of op basis van de waarde, terwijl anderen een standaard loon krijgen betaald.

De meeste van de Peruaanse sieraden en producten zijn gemaakt van Alpaca zilver draad. Alpaca zilver is de algemene naam van deze metaallegering: een combinatie van metalen, koper, nikkel en soms ook andere metalen zoals zink, tin, lood of cadmium. De legering wordt ook wel nikkel zilver, Duits zilver, nieuw zilver en paktong genoemd. Het wordt gebruikt in een verscheidenheid van commerciële producten en in technische sectoren.

Een edelsteen of juweel (ook wel een edelsteen of halfedelsteen) is een brok aantrekkelijk mineraal, dat - wanneer geslepen en gepolijst - wordt gebruikt om bijvoorbeeld sieraden van te maken. Bepaalde gesteenten echter, (zoals lapis lazuli-) en organische materialen (zoals amber/ barnsteen of versteend hout) zijn geen mineralen, maar worden nog steeds gebruikt voor sieraden en worden daarom vaak beschouwd als edelstenen. De traditionele indeling in het Westen, die teruggaat tot de oude Grieken, begint met een onderscheid tussen edelstenen en halfedelstenen. Een vergelijkbaar onderscheid wordt tegenwoordig ook in andere culturen gemaakt. De edelstenen zijn diamant, robijn, smaragd en saffier. Alle andere edelstenen zijn halfedelstenen. Dit onderscheid is onwetenschappelijk en weerspiegelt de zeldzaamheid van deze stenen, evenals hun kwaliteit in de oudheid: alle zijn doorzichtig met fijne kleuren in hun zuiverste vorm, behalve de kleurloze diamant. Andere stenen worden geclassificeerd door hun kleur, doorschijnendheid en hardheid.
Een andere onwetenschappelijke term gebruikt in de kunstgeschiedenis en archeologie voor semi-edelstenen is hardsteen. Het gebruik van de termen 'kostbare' en 'halfedelstenen' kan misleidend zijn omdat het impliceert dat bepaalde stenen meer waard zijn dan anderen, hetgeen niet het geval is.
Veel edelstenen worden gebruikt in de meest dure sieraden, naargelang de merknaam van de ontwerper, mode trends, de markt etc.

Verschillende soorten edelstenen worden gebruikt bij het maken van Peru sieraden. Voor veel Andes Peruaanse ambachtslieden, worden deze stenen als heilig beschouwd. Ze komen uit Pachamama, wat betekent "Moeder Aarde" of "Moeder van de wereld." In Inca mythologie is Mama Pacha of Pachamama een vruchtbaarheidsgodin die over het planten en oogsten heerst. Haar man was ofwel Pacha Camac of Inti (afhankelijk van de bron). Na de verovering door katholiek Spanje werd haar beeld vervangen door de Maagd Maria achter wie ze nog steeds wordt aangeroepen en aanbeden in het Andes ritueel.

Snijden en vormgeven Edelstenen
De Peruviaanse ambachtslieden verzamelen eerst harde rots uit Peruaanse mijnen, of in enkele gevallen, importeert deze. Met behulp van snijgereedschappen wordt de rots in kleinere stukken gehouwen. De twee belangrijkste classificaties zijn gladde, koepelvormig geslepen stenen: cabochons genaamd; en stenen die worden gesneden met een facetteermachine door het polijsten van kleine platte vensters, facetten genaamd, op regelmatige afstand en op exacte hoeken.
Stenen die ondoorzichtig zijn als opaal, turkoois, variscite, etc. worden vaak gesneden als cabochons. Deze juweeltjes zijn ontworpen om de steen soortgelijke kleur- of oppervlakte-eigenschappen te laten vertonen als in opaal en ster saffieren.
Slijpstenen en polijstmiddelen worden gebruikt voor het malen, vormgeven en het polijsten van de gladde koepelvorm van de stenen.
Edelstenen die transparant zijn worden gewoonlijk in facetten geslepen. Deze methode wordt gebruikt om de optische eigenschappen van het interieur van de steen optimaal tot zijn recht te laten komen door het maximaliseren van het invallende licht dat door de kijker wordt waargenomen als schittering. Er zijn veel gebruikte vormen voor gefacetteerde stenen. De facetten moet de juiste hoeken hebben die afhankelijk zijn van de optische eigenschappen van de edelsteen. Als de hoek te steil of te ondiep is zal het licht worden doorgelaten en niet terug worden gespiegeld naar de kijker.
Nadat de steen teruggebracht is naar een beheersbaar formaat, zal de vakman of -vrouw de randen slijpen tot de gewenste vorm: tranen, cirkels, vierkanten, rechthoeken, driehoeken en zelfs hartvormen worden geslepen.


Afwerking van de sieraden
Zodra het glas of de edelstenen klaar zijn, zal de vakman de Alpacadraad verwerken. Peruaanse ambachtslieden gebruiken vaak  slechts een kleine sieradentang voor de afwerking van hun kunst.
Voordat hij of zij begint, wordt de beoogde sieradenstijl in een tekening voorgelegd of de stijl wordt uit het geheugen gedraaid. De vakman wendt de draad in haar verschillende vormen rond en om de stenen, ondertussen ook steeds andere stenen of kralen in het ontwerp toevoegend.
Zoals met alle handwerk zijn geen twee sieraden precies hetzelfde. Het eindproduct getuigt van de persoonlijkheid van de vakman en toont een voorbeeld van Peru's diverse en mooie sieradenstijlen.

Copyright: Platform De Kern I Angelscorner

0 Reacties

Er is nog niet gereageerd

Reageer

Annuleren